Schrijver en bedenker van Rulesbyrosita.nl. stopt met Bloglovin’

img_20150408_103504Rosita, de schrijfster en bedenker van Rulesbyrosita.nl., heeft na lang nadenken besloten om te stoppen met Bloglovin’ en wijd er een blog aan omdat ze weet dat er mensen zijn, die via Bloglovin’ haar blogs lezen.

Wat haar stoort aan dat soort sociaal netwerk waar men mensen en blogs kan volgen en zij jou en je blog ook kunnen volgen, dat het op het eerste zicht er allemaal prachtig uit ziet. Ze schrijft

Het is heel fijn om je lezers je blog te laten lezen via Bloglovin’.

Ook ik heb enkele artikelen van andere bloggers trachten te lezen via Bloglovin’ en wenste er naar te verwijzen in “From Guestwriters”. Maar daar merkte ik dat ik eigenlijk niet kon linken naar het desbetreffende artikel, maar eerder linkte naar de presentatie in Bloglovin’.

sterke prioriteiten-zaterdag eigenlijk overschatten

Rosita schrijft:

Het is niet transparant. Zo is te lezen op Blogtrommel.com. Zelf heb ik dat inmiddels ook ondervonden. Bloglovin’ zegt dat ze alle bezoekers doorsturen naar je blog, maar dat is niet zo. Deze bezoekers lezen de blogs in een frame van Bloglovin’. De afgelopen 7 dagen hebben mensen mijn blog 28 keer gelezen via Bloglovin’, zoals je kunt zien in de statistieken hieronder. Vervolgens zie je dat er in Google Analytics , die mijn statistieken bijhoudt, dat er maar 5 mensen de afgelopen 7 dagen mijn blog hebben bezocht via deze website. Dat klopt dus niet.

Mijn statistieken in Bloglovin'
Mijn statistieken in Bloglovin’.  (screenshot gemaakt op 4 juli 2017)

 

Mijn statistieken in Google Analytics. (screenshot gemaakt op 4 juli 2017)

Mevrouw Miauw legt heel mooi uit wat hier precies gebeurt. Lees ook even dit artikel van haar. Als Rosita een blog leest, wil zij ook dat hij of zij het kan zien in de statistieken en niet Bloglovin’ de credits geven. Dat zou ik toch ook denken. Maar hier zou Rosita gelijk kunnen hebben dat in principe zij dus aan de haal gaan met haar bezoekers en doen alsof haar artikelen op hun website staan. Zij zegt dan ook

En nu heb ik zoals je ziet niet zoveel bezoekers via Bloglovin’, maar hoe meer bezoekers en volgers, hoe groter het “probleem” wordt.

Rosita haar mening over Bloglovin’

Ik vond het in het begin ideaal dat mensen op deze manier mijn blog konden volgen. Ik las een artikel van Blogaholic, ik besloot me aan te melden en ik was ook helemaal trots op mijn zelfgemaakte button voor op de blog!

Ook de meerdere positieve artikelen die onder mijn ogen kwamen deden mij besluiten om het toch eens uit te proberen. Maar al van de eerste dag lijken er bepaalde dingen niet te werken of geen juiste resultaten te geven.

Rosita vervolgt:

Maar al snel kwam ik erachter dat ik het eigenlijk helemaal niet zo overzichtelijk vond. Alles staat door elkaar en ik weet niet zo goed waar ik moet kijken.

Bloglovin'
Bloglovin’

 

Welke stappen kun je nemen om te stoppen?

Ik vond het aanmelden als beginner bij Bloglovin’ al wat ingewikkeld met codes en zo. Maar je kunt je dus niet zomaar afmelden, dat vind ik heel raar. Froukje heeft mij verteld hoe zij dat heeft gedaan.

schrijft Rosita op haar blog: Ik stop met Bloglovin’

Voor het blokkeren ga ik Drs. Pee om hulp vragen.

Misschien maak ik wel een account aan op Feedly om zo toch een overzicht te kunnen hebben van mijn favoriete blogs. Ik wil Bloglovin’ niet afkraken, het heeft genoeg handige functies, maar ik ben het niet eens met hun werkwijze en daarom stop ik.

In haar Update van 19-08-2017:

Inmiddels is Bloglovin’ geblokkeerd, zijn alle oude berichten van Bloglovin’ en mijn account verwijderd.

Zij vraagt zich dan af wat ik ook afvraag:

Wat vind jij van Bloglovin’?

Anita Willems heeft ook al over haar bedenkingen over bloglovin geschreven en er bij meer bloggers over gelezen die er zo hun vraagtekens bij hebben. Zij schrijft:

Ik heb de button inmiddels ook niet meer op mijn blog staan, maar er komen nog wel volgers bij.
Ik zit nooit zo in de analytics (ik krijg het maar niet onder de knie) maar dit is wel een heel duidelijk voorbeeld van hoe het verkeer niet bij jou terecht komt.
Ik ben eigenlijk afgehaakt bij BL sinds ze begonnen met de reactiemogelijkheid en dat je rechtstreeks een blog kon plaatsen op BL. Waarom zou een blogger dat doen??

Francisca hoorde ook al diverse verhalen over BlogLovin’ en dat het helemaal niet zo handig om te gebruiken is als blogger. Zij schrijft:

En gezien ik er niet zo heel veel mee had gedaan nadat ik mij jaren terug had aangemeld, zie inderdaad dat er veel mensen lezen op Bloglovin’ ipv op mijn eigen site. En daar doe ik het niet voor. Ik wil graag lezers op mijn eigen site, dus ik wil het ook afkappen. Ik deel mijn artikelen al op diverse manieren en Bloglovin’ is niet de juiste methode naar mijn idee.

Published by Marcus Ampe

Retired dancer, choreographer, choreologist Founder of the Dance impresario office and archive: Danscontact-Dansarchief plus the Association for Bible scholars, the Lifestyle magazines "Stepping Toes" and "From Guestwriters" and creator of the site "Messiah for all". - Gepensioneerd danser, choreograaf, choreoloog. Stichter van Danscontact-Dansarchief plus van de Vereniging voor Bijbelvorsers, de Lifestyle magazines "Stepping Toes" en "From Guestwriters" en maker van de site "Messiah for all".

4 thoughts on “Schrijver en bedenker van Rulesbyrosita.nl. stopt met Bloglovin’

  1. Bedankt voor deze info. Recent heb ik ook een account aangemaakt maar meteen verwittigend sommige van mijn bestaande volgers dat zij er terug van waren afgestapt. Na het lezen van deze post heb ik mijn account ook op non actief gezet en heb er alle tot nu toe getoonde blog-artikels verwijderd. Kan ik nog verdere stappen ondernemen of is dit het enige wat mogelijk is. Account stopzetten lijkt inderdaad niet mogelijk. Advies altijd welkom.
    Met beleefde groeten,
    Rudi

    Like

    1. Beste Rudi, zoals vermeld op jouw site heb ik na kennisname van het Bloglovin’ systeem ook getracht enkele blogs te laten registreren. Bij mij ging dat ook niet zo makklijk als het op het eerste zicht moest verlopen. Een addertje onder het gras kon zijn dat mensen hun website willen registreren, maar dat het systeem het dan als een leesbare website opneemt, want ik kon dan namelijk “Some view on the world” terug vinden, maar niet als een site van mij.

      De eerste site die ik wenste te claimen, “Some view on the world”, geraakte helemaal niet geclaimed. Dan probeerde ik het met “From Guestwriters”. Dit verscheen dan wel op mijn profiel, mara zonder enige foto. Halvelings kwamen dan toch enkele postings door. Om na te gaan of het wel kon lukken om een site netjes te claimen, probeerde ik dan maar mijn “Marcus Ampe’s Space”te claimen, dat nu wel van de eerste keer opgemerkt en geclaimd kon worden.

      Betreft het lezen en volgen van andere sites, heb ik geprobeerd enkele te volgen. Maar toen ik naar enkele boeiende artikelen wenste te verwijzen op “From Guestwriters”, wat de intentie van die site is, bleek enkel de Bloglovin’ url als link opgenomen te kunnen worden. Met zulk een link komen de lezers dan niet op het oorspronkelijke blogartikel. Doordat de lezers geen toegang tot het lezen van dat artikel verkrijgen vraag ik mij zelf af of het wel enig resultaat geeft voor de makers van die site, in hun lezers aantal. Erger nog vindt ik dat zij die niet geregistreerd zijn bij Bloglovin’ dan geen toegang tot dat artikel verkrijgen. (zoals ook gebeurde toen ik houw artikel daar wenste te lezen.) Dat lijkt dus totaal oneerlijk en geeft de indruk dat Bloglovin’ eigenlijk enkel meer lezers voor hun eigen site wil regenereren en met advertenties wil overladen.
      Bij bepaalde artikelen die ik wenste te lezen kreeg ik namelijk om de vijf voeten een reclame voorgeschoteld, wat zeer enerverend was. Vermoedelijk zit daar de sleutel, en is het hen te doen om zoveel mogelijk winst te maken met die reclames. Geen wonder dan ook dat hun budget en winstmarges omhoog konden gaan, als zij naar de reclame makers een verhoging van lezers kunnen voorleggen. Vooral als die leden zich niet kunnen uitschrijven en dan (zogezegd) als lezers blijven fungeren, wat een jaarlijkse verhoging teweeg brengt.

      Het is helemaal niet correct als men zich niet kan uitschrijven en aldus geregistreerd blijft. Eigenlijk iets waar verzet tegen zou moeten komen vanuit de bloggers wereld.

      Ondertussen ben ik nog meer negatieve kritiek over Bloglovin’ tegen gekomen. (Spijtig genoeg nadat ik mij al ingeschreven had om het uit te proberen.) Vooral omdat het juist niet-commerciële bloggers zijn die de dupe van de historie zijn. Wij verdienen niets met onze schrijfsels op het net. Het kost ons enkel om aanwezig te zijn op het net. Liefst willen wij dan ook zo veel mogelijk lezers bereiken, waardoor wij voor handige bonzen een makkelijke prooi zijn.

      Het zou niet slecht zijn moesten meerdere bloggers tegen dat bedrijf een klacht indienen.

      Verder zou ik bloggers aanraden om voor dat fenomeen, waar ook nog andere kapers op de kust zullen komen te zitten, te waarschuwen, maar ook verzoeken om hun ervaringen op het net te delen. Hoe meer slechte ervaringen op het net gedeeld worden hoe meer mensen gewaarschuwd kunnen worden om niet in de val te trappen.
      Indien er mensen zijn die hier ook goede of slechte ervaringen mee gehad hebben of met gelijkaardige diensten, nodig ik deze ook uit om hierover te spreken en te schrijven.

      Met een vriendelijk ‘bloggersgroet’,
      Marcus

      Like

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started