Design a site like this with WordPress.com
Get started

Al of niet gratis nieuwsvoorziening

Zij die niet zo graag gratis nieuwssites ziet

Helena Spriet zal misschien niet graag deze website zien, waar gratis nieuws wordt aangeboden.

Als een meisje van de zee dat haar hart verloren heeft in Gent vervult zij daar nu haar grootste passies, lezen, schrijven en reizen, terwijl zij als communicatiemedewerker bij de FOD Buitenlandse Zaken haar open visie over de (internationale) actualiteit mag vormen.

Wij zouden haar best kunnen gebruiken hier, maar ja, centen hebben wij niet. Hier wordt alles ‘voor de verniet’ gedaan, al hopen wij dat het niet waardeloos is wat we doen.

Papieren krantenversies

Zij, zoals wij, hoort bij die minderheid die nog de ouderwetse, papieren versie van De Standaard leest. Daarnaast komen bij ons andere kranten en tijdschriften ook aan bod. Zij is trots op haar betalend of abonnee statuut.

Want ik betaal tenminste voor mijn nieuws. {De journalist, een bedreigde soort?}

Daarbij geeft zij

wel toe dat een overvloed aan nieuwssites, apps, sociale media en innovatieve tools de consument heel erg verleidt om nieuws gratis te consumeren.

Maar als toekomstige journaliste lijkt het me toch ook een must om de sector op gelijk welke manier te steunen. {De journalist, een bedreigde soort?}

en die Nieuwssector heeft het hard nodig.

Meegaand met de tijd

Maar wij geloven dat sommige krantenuitgeverijen niet echt mee zijn willen gaan met de tijd net als hun prijzen toch wat te hoog opstellen. Zo vinden wij de prijs voor de online-voorziening van De Standaard veel te hoog als daar nog altijd ook reclameboodschappen te verwerken zijn door ons. Als wij dat vergelijken met de prijs die wij betalen voor onze subscriptie bij de Engelse kranten is die verhouding veel te hoog, ondanks de beperktheid van oplagen. Indien De Standaard haar prijs zou verlagen voor de elektronische versie zouden, volgens ons, heel wat meer mensen die wel willen nemen. Door het verhoogde lezersaantal zal het dan ook veel rendabeler zijn. Dat is bewezen bij de elektronische krantenversies in het Verenigd Koninkrijk.

Uitdagingen voor de journalistiek

Zij wil op haar blog even stilstaan bij de uitdagingen die de journalistiek in de toekomst moet zien te overbruggen.

In de toekomst zijn er niet veel zekerheden, maar dat de journalistiek stevige aanpassingen zal moeten doorvoeren, dat is wel zeker. Het stimuleringsfonds voor de journalistiek (SVDJ) ontwierp vier mogelijke toekomstscenario’s voor 2025. {De journalist, een bedreigde soort?} + {De journalist, een bedreigde soort?}

Bewust zijnde dat de journalistieke wereld in korte tijd een grote transformatie onderging met technologie als belangrijkste katalysator, stelt zij in haar eerste bloggersbericht op MediaLux:

De stoffige archieven bevinden zich nu allemaal op google en zijn met slechts enkele muisklikken beschikbaar. De actualiteit becommentariëren doe je niet meer op café, maar vanaf je computer en op sociale media. Positief of negatief, de digitalisering van nieuwsmedia en journalistiek brengt de sector serieus in beweging. {Gratis, kan dat wel?}

Een Kijk brengen op de wereld

Ook wij hier willen een kijk brengen op die wereld waar alles wel met een ‘rot vaart’ lijkt te gaan en waar zo veel nieuws valt te rapen dat wij het amper kunnen volgen. Maar wij vinden het toch belangrijk om uit al dat vele nieuws enkele zaken uit te lichten welke ons zeker niet mogen ontgaan.

Disruptiefases

De Nederlandse media hebben altijd met hun kleine afname moeten worstelen. Het Nederlandse taalgebied is namelijk veel te klein om meerdere kranten leefbaar naast elkaar te laten concurreren.

Wim de Preter, projectcoördinator bij De Tijd, onderscheidt drie grote disruptiefases in de nieuwsmedia. Voor de jaren ’90 vond je alles (lees: het nieuws, het weer, sport, spelletjes, zoekertjes) in de papieren krant. Nu brokkelt dat meer en meer uit elkaar en bestaan er sites die zich specialiseren in één onderdeel. De Preter spreekt van ontbundeling. Denk maar aan craigslist bijvoorbeeld, een site propvol zoekertjes die vroeger in de krant zouden gestaan hebben. {Gratis, kan dat wel?}

Ontbundeling

Die ontbundeling is trouwens geen slecht idee. Mensen zijn meestal ook slechts werkelijk geïnteresseerd in enkele zaken. Zij die geen oog hebben voor sport zijn helemaal niet gediend met een dikke krant vol sportuitslagen en weetjes over sporters. Sommigen wensen ook meer diepgang of uitgewerkte artikelen over politiek of over levensstijl, of over kunst, terwijl ze toch nog in het kort over de belangrijkste nieuwsgebeurtenissen geïnformeerd wensen te blijven. Want voor hun specifiek vakgebied gaan ze wel op zoek nar de gespecialiseerde vakbladen, welke tegenwoordig ook al elektronisch beschikbaar zijn.

Een zo getrouw mogelijke weergave van de feiten

Wij vinden het wel belangrijk dat de journalistiek een zo getrouw mogelijke weergave van de feiten komt te geven. Indien die personen zich geen zorgen moeten maken over hun inkomen zal het voor hen ook makkelijker zijn om te schrijven wat zij wensen.

De Standaard geeft aan

De waarheid is ook dat hoe meer kranten we verkopen, hoe beter we u over de waarheid kunnen vertellen. Onze journalisten kunnen dan grondiger uitzoeken hoe de vork precies in de steel zit. Meningen filteren en feiten uitklaren. Want de waarheid is dat u tegenwoordig al genoeg onwaarheden te lezen krijgt.

en dat laatste is een moeilijkheid die verergerd is met de toestroom van de Sociale Media, waar velen zo maar berichten door stuurt zonder eerst eens goed na te denken of de waarheid er van te verifiëren.

Podcasts en Videocasts

Podcasts

Photo by cottonbro on Pexels.com

In januari 2017 startte The New York Times met een dagelijkse podcast, waarbij heel wat mensen zich het nut vaan zulk hoorbaar bericht wel had. Lezen gaat trouwens heel wat sneller dan spreken en luisteren. Ook al leek het niet meer dan een stunt, toonde de krant aan de wereld dat ze helemaal mee was met het hippe nieuwe medium dat de Amerikaanse bevolking net aan het ontdekken was. Daarvoor waren er ook wel enkele nieuws­podcasts opgedoken maar die van The New York Times werd een hit – The Daily werd bij een jong en nieuw publiek hét visite­kaartje van de 170 jaar oude krant. En presentator Michael Barbaro de stem. Al snel volgden andere Engelse kranten met hun podcasts.

‘Het team van The Daily slaagde erin een dagelijks nieuwsproduct te maken dat diepte had en een verhaal bracht. Dat was uniek. En ze lanceerden op een heel ­belangrijk moment voor nieuwsconsumptie: het begin van het presidentschap van Donald Trump.’

zegt ­Sarah Platt, producer van The Journal, de dagelijkse podcast van The Wall Street Journal.

Pod- en/of Videocasts om verhalen te vertellen

Als wij nu rondkijken hebben de meeste grote Engelse kranten wel een podcast. Ook zijn ze meer video fragmenten gaan aanbieden aan hun abonnees.

Voor de Nederlandstalige kranten bracht De Standaard in 2019 haar eerste podcasts naar voren om het journalistieke aanbod van hun krant te verrijken. Bart Dobbelaere, chef podcasts bij De Standaard zegt:

‘De basishouding van een journalist is

“ik heb een verhaal en ik wil dat vertellen”.

Meestal doen we dat in geschreven vorm. Maar in een podcast kun je je verhaal vertellen op een veel betrokkener manier. Je voelt het enthousiasme van de journalisten. Ze leggen in de podcast soms ook verbanden die ze in de krant niet hebben gelegd. En ze kunnen vertellen hoe het verhaal tot stand is gekomen.’

Meer diepte en menselijkheid

Opvallend is dat de kranten meer tijd geven voor podcasts dan wat de journalist op de radio of televisie zou krijgen. Zo worden in bepaalde kranten (zoals The Daily en The Guardian) maar zelfs ook bij de podcasts van de BBC veel meer diepte gegeven in een tijdperk waarin nieuwsbulletins (eerder) irrelevant zijn geworden (voor vele mensen). Daarnaast mogen in die podcasts de journalisten ook eer menselijk klinken. In podcasts is het menselijke aspect heel belangrijk en dat is doorgesijpeld in lineaire radio en televisie.

Audio versus beeldmedium

Persoonlijk zijn wij niet echt fans van podcast, om in het ijle te zitten luisteren naar een stem. Het doet ons wel denken aan onze kindertijd toen wij met het gezin rond de radio zaten om naar hun uitzendingen te luisteren, voor de kijkdoos bestond om dat publiek snel weg te trekken naar het beeld medium.

Newscast.pngDino Sofos die zijn eigen audio­productiehuis, Persephonica heeft, en daarvoor jarenlang aan het hoofd stond van de podcasts bij BBC News, waar hij eerder al radioproducer was en ondermeer Brexitcast maakte, stelt dat:

“De kracht van audio is dat je luistert naar mensen die hun eigen verhaal vertellen, in hun eigen stem.”

Nood aan vernieuwing en bij de feiten zijn

Volgens Helena Spriet heeft het publiek nood aan vernieuwing en mag de journalistiek niet achter de feiten aanhollen. Misschien is die ontwikkeling van podcasts en videocasts misschien iets wat journalisten nieuwe kansen kunnen geven.

Of de gratis nieuwssites de traditionele media bedreigen, zou kunnen, maar aan de andere kant geloven wij dat wij met onze gratis nieuwsvoorziening en met het linken naar artikelen van andere schrijvers, kranten en tijdschriften juist eerder die kranten de mogelijkheid bezorgen om andere lezers op hun platform te krijgen en om zo ook nieuwe lezers te verkrijgen.

Man van de straat

Photo by SplitShire on Pexels.com

Aan de andere kant geloven wij dat bepaalde kranten zich wat te hautain hebben opgesteld en de verbintenis met de man uit de straat verloren hebben. Bij de Engelse kranten is er dan eerder het probleem dat het publiek makkelijk naar die kortere berichten grijpt die erg populistisch en niet te diep gravend zijn. Hierdoor hebben de betere dagbladen het wel moeilijker, maar wij zijn er van overtuigd dat indien zij niet in die populistische val trappen zij een zeer goede overlevingskans hebben. Want er zullen altijd mensen zijn die meer diepgang wensen.

Voordeel van bloggers

Het voordeel van bloggers die nieuwsfeiten publiceren, zoals wij, is dat in de berichtgeving op het net achter woorden linken kunnen geplaatst worden zodat als mensen een woord niet begrijpen of er meer over willen weten, daar dadelijk naar kan doorverwezen worden door op die link te klikken.

Het mooie is: wie er behoefte aan heeft, klikt de noot aan en krijgt aanvullende informatie te zien; wie dat niet wil, leest gewoon verder. {De toekomst van de journalistiek}

Doorverwijzingen en Zoekfuncties

Hiertoe voorzien wij in onze artikelen regelmatig ook doorverwijzingen naar diepgaandere artikelen of naar encyclopedische artikelen, waar de lezer dan weer meer informatie kan vinden. Wat ons opvalt is dat heel wat kranten in gebreke blijven om een goede zoekfunctie te voorzien op hun site. Alexander Pleijter merkt terecht op dat je dikwijls geen overzichten op sites van nieuwsmedia kan vinden. Hij schrijft:

Wie naar een dossier op een nieuwssite gaat, vindt daar meestal alleen maar een reeks van eerder gepubliceerde artikelen en berichten – zoals in dit dossier over MH17 op NU.nl. Maar geen goed (Wikipedia-achtig) overzicht van wat er bekend is over dat onderwerp.

Waarom zouden nieuwsmedia ook niet zelf zulke overzichten maken van onderwerpen? In nieuwsberichten kan je vervolgens steeds weer verwijzen en linken naar deze overzichtspagina’s, als service voor mensen die niet precies weten hoe het zit en er meer over willen lezen. {De toekomst van de journalistiek}

Uitleggende artikels

Opvallend bij Nederlandstalige kranten is dat er veel minder naar uitleggende artikels wordt door verwezen of onder een artikel geen linken staan naar verdere artikelen over het onderwerp. Vele Engelse kranten slagen hier wonderwel in.

Vox Media Logo 2019.svgWe leven in een wereld van te veel informatie en te weinig context. Te veel ruis en te weinig inzicht. Dat is waar ondermeer Vox’s explainers en bepaalde bloggers om de hoek komen kijken. Die bloggers die ‘effie’ een samenvatting van de feiten geven, maken het de lezer dan ook mogelijk om verder in andere artikelen bij de reguliere kranten alles goed te kunnen volgen. Hier en daar verschijnen zulke blogs waar de schrijver een poging doet om een schematisch overzicht te geven of om een goede samenvatting der feiten te presenteren.

Een nieuwe indeling of andere aanpak van bestaande thema’s, innovatieve processen en platformen kunnen de journalistiek in elk geval al een nieuwe boost geven. {De journalist, een bedreigde soort?}

Verwijzing naar krantenartikels

Ook hier op dit blog trachten wij regelmatig verwijzingen te geven naar andere of gelijkardige opinies en naar krantenartikels die het verder ook over dat onderwerp hebben.

De vorige maanden trachtten wij een week overzicht te geven van wat er voor interessants in de kranten te vinden was, maar uit onze kijkcijfers blijkt dat daar niet echt veel mensen voor geïnteresseerd zijn. Omdat de samenstelling van zulk een bericht zo veel tijd vrgt denken wij er nu aan om daar mee op te houden, tenzij de lezers zouden aangeven dat zij dat wel graag lezen.

Ideeën van lezers

Op meerdere blogs wordt aan het publiek (de lezer) ook de kans gegeven om zijn of haar idee te poneren. Zo kan er ook makkelijk een dialoog ontstaan, ook al moeten wij vaststellen dat op websites die hun werk ernstig nemen en niet in de roddelpraat vervallen de reacties zeer mager zijn. (Hier op deze site krijgen wij ook heel weinig reacties van onze lezers. Zelfs het aangeven van ‘Likes’ is hier minimaal.).

Minder ‘mainstream’-items

De verscheidene blogs over gebeurde feiten laten duidelijk zien hoe de accenten bij de bloggers heel verschillend zijn. Maar dat maakt het juist boeiend en geeft lezers de mogelijkheid juist te kiezen waarvoor hun meeste interesse uit gaat. Ook vindt men bij veel bloggers nieuwsvoering die het televisiescherm niet haalt of ergens verdoken achter pagina 3 of 4 in de krant te vinden zijn.

Volgens “Helemaal Helena” kan de inbreng van het publiek heel interessante inzichten opleveren.

Alternatieve journalistiek en onderzoeksprojecten krijgen de kans om uit te blinken. Zo krijgen minder ‘mainstream’-items ook de kans om gepubliceerd te worden. {De journalist, een bedreigde soort?}

Gerichte nieuwsbrieven en artikelen voor gepersonaliseerde en interactieve nieuwsgaring

Feit is wel dat wij een trend kunnen zien waarbij de mensen meer gericht op zoek gaan naar nieuwsgebeurtenissen of artikelen in een gamma dat hun aanbelangt. Bij de Engelse kranten valt dit nog meer op, bij het aanbod van de “nieuwsbrieven” waarop de lezers kunnen intekenen. Daar kan men goed de evolutie zien hoe de lezers nu meer een gepersonaliseerde en interactieve nieuwsgaring verlangen. Het publiek neemt de leiding.

In de toekomst zal dat nog veel meer het geval zijn door innovatieve tools. Een aantal van die hippe, maar simpele tools komen aan bod in de volgende blogpost. {De journalist, een bedreigde soort?}

Sociale media

sociale media

Volgens Helena Spriet is het oké dat in de V.S. 67%  van de bevolking nieuws vergaart via sociale media. (Vanhemelryck, K., 2017)  Wij vinden dat verschrikkelijk, omdat de meeste van die Facebook gebruikers niet eens de moeite neemt om die berichten te lezen en nog minder om dan daarover verder kranten of tijdschriften te raadplegen.

Volgens haar verpersoonlijkt Facebook het nieuws.

Als je grote fan bent van Bart de Wever, zal je enkel artikels krijgen op je startpagina waarin de politicus positief in beeld komt. {De journalist, een bedreigde soort?}

Filterbubbels

En dan wijst ze op het grote gevaar dat wij nu bij de jongeren zien plaats grijpen.

Zo kom je in een filterbubbel terecht. Dat gebeurt aan de hand van ondoorzichtige algoritmes. {De journalist, een bedreigde soort?}

Photo by icon0.com on Pexels.com

Opvallend ook bij Facebook dat het onterecht personen bind aan organisaties, waar de persoon in kwestie zelfs tegen kan zijn en waarbij dus een vals beeld word geschapen over die persoon. Ook opvallend is dat de censuur molen van Facebook zeer vreemd te werk gaat. Hierbij hebben wij al meerdere keren plaatsingen van Bijbelstudies niet op de Facebook pagina’s kunnen melden omdat ze geweigerd werden, dit terwijl men allerhande viezigheid wel op Facebook kan aantreffen of verzoeken krijgt voor allerlei onzedelijke dingen. Maar foto’s van waargebeurde feiten of artikelen over gruwelijkheden en schending van de mensenrechten worden dan wel geweerd door Facebook. Die censuur die Facebook toepast is een zeer gevaarlijke en één waarvan het publiek veel meer van op de hoogte zou moeten gebracht worden.

Niet de gedachte van een hele maatschappij

Photo by Produtora Midtrack on Pexels.com

Volgens ons moeten zowel de journalist als de lezer er bewust van zijn  dat de uitingen van de schrijvers op sociale media, kranten en tijdschriften, niet de mening van een hele gemeenschap verkondigen. Veel meer geloofwardigheid krijgt een joutnalist, wanneer hij durft uit te komen voor wat hij staat en hoe hij denkt. De betere krant zou in onze ogen het moeten aandurven om vershillende meningen anast elkar te plaatsen, wat dan eerder haar neutraliteit geloofwaardig zou doen overkomen dan deze die uit een enkelzijdige politieke of godsdienstige richting spreekt. Daartegenover staan dan de blogs, zoals deze site, waar wij wel op het gebeuren in de wereld kijken uit een bepaalde visie, namelijk een niet-trinitarische Christelijke visie, waarbij wij de standpunten van anderen niet uit de weg gaan, maar eerder vinden dat wij gehoor moeten geven aan alle strekkingen om zo tot een goed inzicht te komen.

Imago

Vreemd genoeg vindt Mevrouw Spriet dat dat de journalistiek gevangen zit in

het blanke, mannelijke, ambitieuze, harde en cynische imago. (Jung, J. et al., 2017: 293)

Ze denken te veel dat zij de mening van de hele maatschappij vertegenwoordigen, maar dat is zeker niet altijd het geval. {De journalist, een bedreigde soort?}

Wij hebben geen idee waar zij dat “blanke imago” vandaan heeft, tenzij zij enkele Amerikaanse dagbladen bedoelt waar dat zeker betrekking op heeft.

Zij geeft verder aan:

Nadler en Vavrus wijzen op het feit dat de journalistiek zich niet alleen technologisch moet vernieuwen, maar ook qua gender, ras, seksualiteit en klasse. (Nadler, A. & Vavrus, M., 2015) {De journalist, een bedreigde soort?}

maar beseft ook dat wij daar tot een heel ander debat komen.

Hoofdtaak

Journalist + Freelance writer – Photo by William Fortunato on Pexels.com

Laat ons echter niet de belangrijkste hoofdtaak van de journalist uit het oog verliezen:

Journalistiek heeft ook een publieke rol: de mensen informeren en educatie geven. {De journalist, een bedreigde soort?}

Ook al zal dat laatste door velen niet in dank afgenomen worden. Maar het berichten over gebeurtenissen, of het volk inlichten over bepaalde zaken, hoort bij de vorming van het publiek. En dat moet continue blijven gebeuren. Er moeten mensen mee helpen om inlichtingen te geven over nieuwe producten of invloeden. Er moeten mensen anderen blijven waarschuwen voor bepaalde zaken die een gevaar kunnen betekenen voor de maatschappij.

En die rol kan niet zomaar vervangen worden door algoritmen of door burgerjournalisten. (Nadler, A. & Vavrus, M., 2015) Enkel het laatste scenario, Darwin’s Game kan die rol blijven waarmaken.

Te veel verschillende perspectieven of te veel interactie (zoals scenario 1 en 2) maken het te ingewikkeld voor de burger. Bovendien is het dan onmogelijk om het nieuws objectief weer te geven.

Met Helena Spriet zijn wij er van overtuigd dat objectieve journalistiek tot de basisvoorwaarde van een goede democratie behoort.

“Of de toekomstscenario’s nu werkelijkheid worden of niet, ze schudden de sector in ieder geval goed wakker. Eén ding is zeker: een boeiende en uitdagende toekomst staat ons te wachten! Ik sta al te popelen…” {De journalist, een bedreigde soort?}

Wij kijken ook uit naar de neiuwe generatie van journalisten en naar de overlevingskansen van de “betere kranten”.

+

Voorgaande

  1. Neergeschreven gedachten
  2. Krantje?
  3. Is er wel belang voor persoverzichten – of Krijgt frustratie mij klein
  4. Mak’s Epiloog

++

Aanverwant

  1. Kijken naar verleden, heden of toekomst
  2. rusteloos machteloos
  3. Doemdenken en onze toekomst
  4. Waarom doen we niets aan de oorzaak?
  5. Nieuwe naam een feit
  6. Vernieuwde Christadelphian Wereld
  7. 2020 Het Jaar van de leugen
  8. Vecht niet voor het vaderland

+++

Lees ook

  1. RVJ1 Uit een schriftje van Puk Daniëlle van der Ende, 16 jaar oud en die de opleiding redactioneel medewerker op het Grafisch Lyceum Rotterdam volgt.
  2. Britse tabloids (zijn) voor dummies
  3. Burn-out in de journalistiek
  4. Podcast-ster Michael Barbaro zet New York Times weer op de kaart
  5. reeks De podcast is de puberteit ontgroeid (2) De Vlaamse praatpodcast blijft een hobby
  6. Randy Vermeulen en Mirke Kist van productiehuis Slowpony. ‘Om van een volwassen sector te spreken, moet er sprake zijn van een eerlijke vergoeding en eerlijke voorwaarden.’  reeks De podcast is de puberteit ontgroeid (1) Mogen podcasts nog lange verhalen vertellen?
  7. Laura Scheerlinck (links) en Silke Vandenbroeck: ‘We zijn trots dat we jonge mensen iets kunnen bijleren.’  Podcastfestival ‘De volksjury’ wint publieksprijs: ‘We signeerden zelfs borsten’
  8.   Podcast Mediahuis en VRT praten over ‘Streamz voor audio’
  9. Brian Reed: ‘Wat mij aantrekt, is inspiratie halen uit verschillende vormen van storytelling.’ reeks de podcast is de puberteit ontgroeid (4) Podcastmaker Brian Reed: ‘Ik wil de grenzen van genres oprekken’
  10. De toekomst van de journalistiek
  11. Sonja van den Ende vindt Nederland een politiestaat. Feiten volgen uit haar pro-Poetin activisme
  12. Ton van Dijk: empathisch en nieuwsgierig tot op het bot
  13. Workshop ‘De strijd om de waarheid. Publieksfilosofie in de Lage Landen’ (3/12/2021)
  14. Freelancing, is it for me? (EN/NL)
  15. I LOVER writing: Vanaf 10-01-2022 werk ik als vrijwilliger op de redactie van tijdschrift LOVER ! mijn eerste concrete stap op de redactionele werkvloer. 

Published by Guestspeaker

A joint effort of several authors who do find that nobody can keep standing at the side and that “Everyone" must care about what is going on in today’s world. We are a bunch of people who do not mind that somebody has a totally different idea but is willing to share the ideas with others and to be Active and willing to let others understand how "today’s decisions will influence the future”. Therefore we would love to see many others to "Act today".

9 thoughts on “Al of niet gratis nieuwsvoorziening

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: